Op deze pagina vind je boeken i.v.m. persoonlijke ontwikkeling.

Brené Brown beschrijft in haar boek wat het betekent om je kwetsbaar op te stellen in een wereld die gericht is op perfectionisme en het nemen van risico’s zonder dat succes gegarandeerd is. Of het nu om werk, relaties of opvoeding gaat: het is eng en moeilijk om je kwetsbaar op te stellen, maar het is nog veel moeilijker om het niet te doen en jezelf af te blijven vragen: wat als ik het wel had geprobeerd? We verwachten van onszelf en van anderen dat we elke dag de schijn ophouden om anderen te laten zien hoe goed we alles voor elkaar hebben. Kwetsbaarheid is een emotie waar bijna niemand zich prettig bij voelt. We associëren het met onzekerheid en risico’s. Toch zegt Brené Brown dat juist kwetsbaarheid de basis is van alle mooie dingen in het leven als liefde, vertrouwen en vreugde. Ze moedigt de lezer in dit boek aan om perfectionisme te laten varen, kwetsbaarheid te omarmen en uitdagingen aan te gaan.

Brené Brown beschrijft in dit boek hoe moed, compassie en verbondenheid een belangrijke plek in je leven kunnen krijgen. Op basis van haar jarenlange studie kwam ze tot tien stellingen over een ‘bezield leven’: leven vanuit het gevoel dat je de moeite waard bent. Op haar eigen, eerlijke, warme en grappige manier moedigt ze de lezer aan om perfectionisme te laten varen, stress als leefstijl los te laten, te vertrouwen op intuïtie en creativiteit de ruimte te geven. Dit boek gaat over de levenslange reis van ‘Wat zullen anderen wel niet denken?’ naar ‘Ik ben goed genoeg’.

Veel mensen zeggen ‘nee’ tegen dingen waar ze graag ‘ja’ op hadden willen zeggen, omdat ze ‘op’ zijn. De reden waarom mensen te weinig energie hebben, is niet altijd duidelijk. Meestal gaat het om veranderingen die men meemaakt. Dat kunnen negatieve veranderingen zijn zoals een scheiding of het verlies van een dierbare. Maar ook positieve veranderingen zoals het krijgen van een kind, trouwen of een nieuwe baan kosten energie. Omdat uit onderzoek is gebleken dat iemands energievoorraad ‘slechts’ voor 30 % uit fysieke energie bestaat en voor 70 % uit emotionele energie, is het van groot belang dat de lezer leert hoe die voorraad op peil gehouden kan worden. In dit boek geeft Kirshenbaum met behulp van praktijkvoorbeelden, oefeningen en theoretische achtergrondkennis antwoord op die vraag.

In dit boek nodigen de auteurs je uit om eens op een andere manier naar jezelf te kijken, en jezelf te beschouwen als een persoon die niet uit één maar uit een heleboel ikken bestaat. Je hebt verschillende kanten, delen of subpersonen die allemaal met andere ogen naar de wereld kijken. Ze houden er verschillende gewoonten op na en hebben andere gevoelens en gedachten. Het is leuk om zo naar jezelf te kijken, en het biedt een aantal voordelen. Zo wordt het helder waarom sommige mensen je meteen aantrekken en andere juist niet. En het wordt makkelijker te begrijpen waarom je soms dingen doet, zelfs als dat niet is wat je wilt doen. Ik (k)en mijn ikken is geschreven voor iedereen die zichzelf beter wil leren kennen.

Relatie, kinderen, vrienden, baan, … je lijkt alle ingrediënten voor een gelukkig leven te hebben. En toch knaagt er iets. Als ik nou maar wat kilo’s kwijt was… Waarom doen mijn kinderen niet wat beter hun best op school? Mijn werk is de laatste tijd een sleur geworden… Er is altijd wel iets waar je ontevreden over bent. Die onvrede blijft maar sudderen en maakt het moeilijk te genieten van wat er wel goed gaat. Lucy Danziger & Catherine Birndorf gebruiken de metafoor van een emotioneel huis om inzicht te krijgen in de gebieden waar het minder lekker loopt. Want ook al ziet je innerlijke huis er geweldig uit, zijn bijna alle kamers schoon en op orde, toch blijf je je vaak focussen op dat ene kamertje waar het een puinhoop is. Maar door negativiteit, perfectionisme en zelfsabotage ben je je eigen grootste geluksdief. Na het lezen van dit boek zul je negatieve gedragspatronen sneller herkennen, makkelijker je emotionele rommel kunnen opruimen en genieten van de geluksmomenten in je leven.

De burn-outepidemie neemt ongekende vormen aan. Maar er is een oplossing: hoe groter je mentale weerbaarheid, hoe beter je beschermd bent tegen stress, burn-out en andere mentale problemen. In dit boek toont neuropsychologe Elke Geraerts wat de belangrijkste componenten zijn van mentale veerkracht, en hoe je deze kunt trainen om je mentale kapitaal te vergroten. Recent wetenschappelijk onderzoek toont namelijk aan dat we zelf een aanzienlijke impact hebben op ons mentale kapitaal. Met de juiste mindset kan de kans op een burn-out dus aanzienlijk worden verkleind, en met de juiste aanpak kan burn-out in je bedrijf sterk worden gereduceerd.

Leen Ryckaert helpt met haar boek “Je bent niet jouw gedachten” te begrijpen hoe depressies en burn-outs ontstaan. Ze levert methodes, inzichten en een kader om actief met depressie en burn-out klachten om te gaan. Haar publicatie is gericht naar een breed publiek en heeft een positieve boodschap: depressie is niet het einde, maar een soort ‘gezond’ signaal van lichaam en geest. De benadering in het boek is gebaseerd op cognitieve gedragstherapie in combinatie met technieken en inzichten uit Mindfulness.. Het is een werk dat opgebouwd is vanuit haar praktijk van klinisch psycholoog. Het boek legt uit hoe je sterke emoties op een rustige en stabiele manier kunt aanpakken, ook al zit je in een emotionele wervelwind.